середня загальноосвітня школа № 95
м. Київ, Україна
вул. Щербаківського, б. 61 Г
Email
school_95@ukr.net
Контактний телефон
044 400 32 53
Середня школа № 95, м. Київ

Шкільна служба порозуміння

Шкільні служби порозуміння – (ШСП) – це осередки в школах, у яких старшокласники допомагають своїм одноліткам розв’язувати конфлікти мирним шляхом та налагоджують безпечну атмосферу. Для цього вони проходять навчання та використовують в роботі відновні практики – медіацію, коло прийняття рішень та ін.

Діяльність ШСП базується на принципах відновного підходу: Конфлікт – це потенціал для особистісного росту та розвитку відносин.

Повага до особистості, віра в її здатність вирішувати конфлікти у найкращий для себе спосіб – учасники конфлікту активно залучені до процесу обговорення та самостійно приймають рішення щодо подальших дій. Медіатор в цьому випадку не є суддею або порадником, а лише допомагає сторонам порозумітися і прийняти рішення.Відповідальність у відносинах та стосовно інших. Відповідальність – дія по виправленню наслідків. Процес переговорів побудовано таким чином, щоб учасники конфлікту мали можливість зрозуміти один одного, усвідомити власні вчинки та їх наслідки, тобто власну відповідальність. Атмосфера довіри і поваги сприяє тому, що учасники більш охоче беруть на себе зобов’язання щодо виправлення ситуації або відновлення відносин.Віра в кожну особистість та її здатність змінюватися – вирішення конфлікту за участю медіатора побудовано як процес переговорів партнерів, а не суперників. Це сприяє засвоєнню учнями іншої конструктивної моделі розв’язання конфліктів, яку вони зможуть використовувати в майбутньому.Принципи відновного підходу втілюються у конкретних методиках вирішення конфліктів, які дістали назву відновник практик. До них, зокрема, відносяться медіація однолітків і кола прийняття рішень, які використовуються в діяльності ШСП.

 

ПОЛОЖЕННЯ

про шкільну службу примирення Школи І-ІІІ ступенів № 95
Шевченківського району м. Києва

 

1. Загальні положення

1.1. Служба примирення є соціальною службою школи, яка об'єднує учнів, педагогів та інших учасників освітнього процесу, зацікавлених у вирішенні конфліктів і розвитку практики відновної медіації в освітньому закладі.

1.2. Служба примирення є альтернативою іншим способам реагування на суперечки, конфлікти, протиправну поведінку або правопорушення неповнолітніх. Результат роботи служби примирення і досягнута угода конфліктуючих сторін повинні враховуватися в разі винесення адміністративного рішення щодо конфлікту або правопорушення.

1.3. Служба примирення є пріоритетним способом реагування, тобто сторонам конфлікту пропонується в першу чергу звернутися в службу примирення, а при їх відмові або неможливості вирішити конфлікт шляхом переговорів і медіації школа може застосувати інші способи вирішення конфлікту та / або заходи впливу.

1.4. Служба примирення є виконавчим органом шкільного учнівського самоврядування.

2. Цілі і завдання служби примирення

2.1. Цілями служби примирення є:

2.1.1. Поширення серед учасників освітнього процесу цивілізованих форм вирішення спорів і конфліктів (відновлювальна Медіація, переговори та інші способи);

 2.1.2. Допомога учасникам освітнього процесу у вирішенні спорів та конфліктних ситуацій на основі принципів і технології відновної медіації;

 2.1.3. Організація в освітньому закладі не карального реагування на конфлікти, проступки, протиправну поведінку і правопорушення неповнолітніх на основі принципів і технології відновної медіації.

2.2. Завданнями служби примирення є:

2.2.1. Проведення програм відновлювального вирішення конфліктів та кримінальних ситуацій (відновлювальних медіацій, «кіл спільноти», «шкільних відновлювальних конференцій», «сімейних конференцій») для учасників спорів, конфліктів та протиправних ситуацій;

2.2.2.  Навчання учнів та інших учасників освітнього процесу цивілізованим методам врегулювання конфліктів і усвідомлення відповідальності;

2.2.3.  Організація просвітніх заходів та інформування учасників освітнього процесу про місію, принципи та технології відновлювальної медіації.

3. Принципи діяльності служби примирення

3.1. Діяльність служби примирення заснована на наступних принципах:

3.1.1. Принцип добровільності, що передбачає як добровільну участь учнів в організації роботи служби, так і обов'язкову згоду сторін, залучених в конфлікт, на участь в примирної програмі. Допускається направлення сторін конфлікту і їх законних представників на попередню зустріч з медіатором, після якої сторони можуть брати участь або не брати участь в програмі відновного вирішення конфлікту і кримінальної ситуації.

3.1.2. Принцип конфіденційності, що передбачає зобов'язання служби примирення не розголошувати отримані в процесі медіації відомості за винятком примирного договору (за погодженням з учасниками зустрічі і підписаний ними). Також виняток становить стала відома медіатору інформація про підготовлюваний злочин, нанесення шкоди здоров'ю та майну.

3.1.3. Принцип нейтральності, що забороняє службі примирення приймати сторону будь-якого учасника конфлікту (в тому числі адміністрації). Нейтральність передбачає, що служба примирення не з'ясовує питання про винність або невинність тієї чи іншої сторони, а є незалежним посередником, що допомагає сторонам самостійно знайти рішення. Якщо медіатор розуміє, що не може зберігати нейтральність через особистісні взаємини з ким-небудь з учасників, він повинен відмовитися від медіації або передати її іншому медіатору.

4. Порядок формування служби примирення

4.1. До складу служби примирення можуть входити здобувачі освіти  7-11 класів, які пройшли навчання проведенню відновної медіації. Учні молодших класів можуть брати участь в роботі служби в якості сомедіаторів (других медіаторів).

4.2. Керівником (куратором) служби може бути будь-який працівник освітнього закладу, який пройшов навчання проведенню відновлювальної медіації, на якого наказом директора покладаються обов'язки по керівництву службою.

4.3. Батьки дають згоду на роботу своєї дитини в якості провідних примирних зустрічей (медіаторів).

4.4.  Питання членства в службі примирення, вимог до учнів, що входять до складу служби, і інші питання, не регламентовані цим Положенням, можуть визначатися статутом служби, прийнятим службою примирення самостійно.

5. Порядок роботи служби примирення

5.1. Служба примирення може отримувати інформацію про випадки конфліктного або кримінального характеру від педагогів, учнів, адміністрації освітнього закладу, членів служби примирення, батьків, комісії у справах неповнолітніх.

5.2. Служба примирення приймає рішення про можливість або неможливість примирної програми в кожному конкретному випадку самостійно, в тому числі на підставі попередніх зустрічей зі сторонами конфлікту. При необхідності про прийняте рішення інформуються посадові особи освітнього закладу.

5.3. Програми відновного вирішення конфліктів проводиться тільки в разі добровільної згоди конфліктуючих сторін на участь. При незгоді сторін, їм можуть бути запропоновані Психологічна допомога або інші існуючі в освітньому закладі форми роботи.

5.4. Переговори з батьками і посадовими особами проводить керівник (куратор) служби примирення.

5.5. Медіатор має право відмовитися від проведення медіації або будь-якої іншої відновлювальної програми на підставі своїх професійних стандартів, або в разі недостатньої кваліфікації, або неможливості забезпечити безпеку процесу. В цьому випадку школа може використовувати інші педагогічні технології.

5.6. У разі якщо конфліктуючі сторони не досягли віку 10 років, примирна програма проводиться за згодою класного керівника.

5.7. Під час проведення програми примирення втручання працівників школи в процес вирішення конфлікту не допускається. У разі якщо служба примирення поставила до відома адміністрацію школи про початок проведення програми примирення, адміністрація школи зобов'язана забезпечити невтручання в конфлікт шкільних працівників.

5.8. Служба примирення самостійно визначає терміни і етапи проведення програми в кожному окремому випадку.

5.9. У разі якщо в ході примирної програми конфліктуючі сторони дійшли згоди, досягнуті результати можуть фіксуватися в письмовому примирному договорі або усній угоді.

5.10.Служба примирення допомагає визначити спосіб виконання зобов'язань, взятих на себе сторонами в примирному договорі, але не несе відповідальність за їх виконання. При виникненні проблем у виконанні зобов'язань, служба примирення може проводити додаткові зустрічі сторін і допомогти сторонам усвідомити причини труднощів і шляхи їх подолання.

5.10. При необхідності служба примирення інформує учасників примирної програми про можливості інших фахівців (соціального педагога, психолога, фахівців установ соціальної сфери, соціально-психологічних центрів).

5.11. Медіація та інші відновлювальні практики не є психологічною процедурою, і тому не вимагають обов'язкової згоди з боку батьків. Однак куратор намагається по можливості інформувати і залучати батьків в медіацію

5.12. Служба примирення рекомендує учасникам конфлікту на час проведення процедури медіації утриматися від звернень до вищих інстанцій, засобів масової інформації або судових органів.

5.13. Програма примирення  не може проводитися за фактами правопорушень, пов'язаних з вживанням наркотиків і крайніми проявами жорстокості. У примирній програмі не можуть брати участь особи, які мають психічні захворювання.

6. Організація діяльності служби примирення

6.1. Службі примирення адміністрація школи в міру можливості надає приміщення для зборів і проведення примирних програм, а також можливість використовувати інші ресурси школи (обладнання, оргтехніку, канцелярське приладдя, засоби інформації та інші).

6.2. Служба примирення в рамках своєї компетенції взаємодіє з психологом, соціальним педагогом та іншими фахівцями освітнього закладу.

6.3. Адміністрація школи сприяє службі примирення в організації взаємодії з педагогами освітнього закладу, а також соціальними службами та іншими організаціями. Адміністрація підтримує звернення педагогів і учнів в службу примирення, а також сприяє засвоєнню ними навичок відновного вирішення конфліктів і кримінальних ситуацій.

6.4. У разі якщо сторони погодилися на примирливу зустріч, то застосування адміністративних санкцій щодо даних учасників конфлікту припиняються. Рішення про необхідність відновлення адміністративних дій приймається після отримання інформації про результати роботи служби примирення та досягнуті домовленості сторін.

6.5. Адміністрація школи підтримує участь керівника (куратора) і медіаторів служби примирення в семінарах, супервізіях і в підвищенні їх кваліфікації.

6.6. Служба примирення може вносити на розгляд адміністрації пропозиції щодо зниження конфліктності в освітньому закладі.

7. Прикінцеві положення

7.1. Це положення набирає чинності з моменту затвердження.

7.2. Зміни до цього Положення вносяться директором освітнього закладу за пропозицією служби примирення, керуючої ради або органів самоврядування.

7.3. Внесені зміни не повинні суперечити «Стандартам відновної медіації».